08 marraskuuta, 2020

Peliarvostelu: Among Us

 Hei! kaikille ja oikein mukavaa syksyistä marraskuuta, joulu on enää reilun kuukauden päässä. Tällä kertaa ajattelin kirjoittaa peliarvostelun tällä hetkellä kovaa suosiota nauttivasta pelistä nimeltä Among Us. Kyseinen pelihän nousi nyt viime kuukausien aikana kovaan suosioon ja luulenpa, että korona on osaltaan vaikuttanut kyseiseen suosion nousuun, mutta eiköhän mennä suoraan peliarvostelun pariin. 

Among Us on InnerSloth pelistudion tekemä Indiepeli, jossa 4-10 pelaajaa pelaa avaruusteemaisessa ympäristössä. Pelissä on tarkoituksena joko valmistella avaruusalusta laukaisua varten tai sabotoida miehistön tekemiä valmisteluja tai miehistöä. Miehistön tarkoituksena on paljastaa ja poistaa äänestyksillä kyseiset huijarit pois pelistä. Huijarit näyttävät täysin samoilta kuin muutkin pelaajat, joten sen tunnistaminen kuka on huijari ja kuka ei on vaikeaa. Pelin voi voittaa miehistöllä siten, että tekee kaikki vaaditut valmistelutehtävät ennen huijareiden sabotointeja tai siten, että onnistuu poistamaan kaikki huijarit pois pelistä. Huijareiden tehtävä on siis sabotoida alusta tai sitten tappaa miehistön jäseniä. Peli nousi hurjaan suosioon kesän 2020 lopulla, kun suositut striimajat ja tubettajat alkoivat pelata kyseistä peliä videoissaan tai lähetyksissään.  

Among Us on toteutukseltaan oikeinkin hyvännäköinen peli ja kaiken lisäksi todella kevyt peli pelata vaikkapa kannettavalla tietokoneella. Grafiikat pelissä on piirrosmaiset, joka tekeekin pelistä paljon kevyemmän. Eikä tässä tapauksessa ole ollut tarkoituskaan tehdä hienoja, realistisia, raskaita ja paljon tilaa vievää grafiikkaa. Pelin äänimaailma on kuin jostain, scifi elokuvasta ja musiikki on juuri sellainen kuin sen kuuluukin olla, se tuokin peliin mukavaa scifi tunnelmaa ja murhamysteerimäistä jännitystä. Pelattavuus on pelissä perusluokkaa pelataanhan peliä tietokoneen WASD näppäimillä ja hiirellä. Among Us pelin parissa voit viettää esim. hauskaa aikaa kaveriden kanssa pelaten, onhan Among Us aika partypelimäinen kokemus. Kokonaisarvosanaksi Among Us saa minun toimesta arvosanan 


                                                                              8/10 

Siinä oli tämänkertaien peliarvostelu, toivottavasti tykkäsitte postauksesta. Muistakaa laittaa postaus aihe ideoita tuonne kommentti osioon, mikäli niitä tulee mieleen. Palataan ja nähdään jälleen seuraavan postauksen parissa ja oikein mukavaa joulun odotusaikaa teille kaikille. Heippaaa!!!

17 lokakuuta, 2020

Mobiilipelit

Heipparallaa kaikille! Tervetuloa uuden blogipostauksen pariin. Tällä kertaa ajattelin kirjoittaa pelimaailmaa mullistaneesta aiheesta eli mobiilipeleistä. Mutta mennäänpä tämänkertaisen aiheen pariin. 

Matkapuhelimien kehitys mahdollisti muidenkin kuin puhelintoimintoihin liittyvien ohjelmien suorittamisen. Nokia 6110 puhelimessa mukana ollut klassinen matopeli oli aikanaan erittäin suosittu peli, joka innoitti monia eri puhelinvalmistajia liittämään laitteeseensa erilaisia peliohjelmia.  Myöhemmin J2ME eli Java-pohjaiset pelit yleistyivät ja suomalaiset mobiilipelejä kehittävät yritykset, kuten Universomo sekä Mr.Goodliving perustettiin. Ennen mobiilipelejä kehitettiin käyttämällä Macromedia Flash Lite, Docomo, Doja, Sun J2ME, Qualcomm BREW sekä Infusio Exen teknologioita. Ennen älypuhelimille sunnattuja kauppapaikkoja pelejä voitiin ladata operaattorin verkosta. Nykyisin puhelimien Internet-yhteys mahdollistaa muidenkin kauppapaikkojen käyttämisen kuin mitä alustan oletuksena on käytössä. Yhteisenä tekijänä mobiilipeleillä on, että ne eivät tarvitse ulkoista laitetta vaan ovat ns. mobiileja eli mukana kulkevia. Nykyään pelit voivat käyttää GPS-paikannusta tai AR:ää eli lisättyä todellisuutta laitteessa olevan kameran avulla. Pelit voivat myös käyttää Wi-Fi-verkkoa tai muita älypuhelimen ominaisuuksia.  Uusina alustoina älykelloille kehittää pelejä esimerkiksi Suomalainen Everywear.

Mobiilipeli on siis digitaalinen peli, jota pelataan matkapuhelimella, älypuhelimella, tabletilla tai jopa älykellolla. Mobiilipeleihin eivät kuulu käsikonsolilla kuten Nintendo DS ja  Playstation Vitalla pelattavat pelit. Nykyään mobiilipelit ladataan suosituimmilta älypuhelinvalmistajien Android ja iOS laitteiden sovelluskaupasta. Alustoilla on tyypilliset ensisijaiset kauppapaikkansa, jotka ovat Android alustoilla Google Play ja applen iOS alustoilla App Store. Suosittuja mobiilipelisarjoja ovat muun muassa Suomalaisen Rovio Entertainmentin Angry Birds sekä suomalaisen Supercellin Clash of Clans ja Clash Royale. Mobiilipelaamisesta on tulossa yhä suositumpi tapa rahapelaamiselle. Uhkapelaaminen mobiililaittella on nopeasti kasvava osa mobiilipelaamisen markkinoilla ja arvioitu keskimääräinen vuotuinen kasvu on noin 7 prosenttia vuosina 2017-2023. Mobiilipelien kasvu on saanut online-kasinot ja vedonvälittäjät yhä enemmän kiinnostuneemmiksi kehittää mobiilisovelluksia. 

Siinä oli tämänkertainen postaus, toivottavasti tykkäsitte aiheesta. Mikäli haluatte ehdottaa minulle aihe ideoita, niin niitä voitte laittaa tuonne kommentti-osioon sieltä löydän ne kaikkein varmiten. Mutta palataan ja nähdään jälleen seuraavan postauksen parissa heippaa!!

12 syyskuuta, 2020

Pelimusiikki

Hei kaikille!! Ja tervetuloa uuden blogipostauksen pariin. Ja heti näin aluksi minun on pakko esittää pahoitteluni, että uusi postaus julkaistaan vasta näin syyskuussa. Nimittäin kun heinäkuu vaihtui elokuuksi, niin ajattelin että kaipa sitä voisi pitää blogista vielä toisenkin kuukauden taukoa. Joka ei tietenkään tarkoittanut, sitä ettenkö olisi kaivannut uusien postaksien tuottamista teille niin ihanille ja rakkaille lukijoille. Tällä kertaa ajattelin kirjoittaa videopeleihin liittyvästä aiheesta, jonka jokainen pelaaja kuulee pelejään pelatessaan, nimittäin pelimusiikkista. Itse näin musiikkia harrastavana sekä musiikista paljon kiinnostuneena, tämä aihe on omasta mielestäni äärimmäisen mielenkiintoinen, kyllähän pelimusiikki on parhaimmillaan lisäämään pelin tunnelmaa. Mutta enempää pakisematta mennään aiheen kimppuun kiai!! 

                                                        Pelimusiikin historia

Pelimusiikki on videopeleissä taustalla käytettävää musiikkia, joka voi olla peliin tarkoituksellisesti sävellettyä musiikkia tai kaupallista musiikkia. Useimmat videopelissä käytettavistä musiikeista unohtuu peliensä mukana, mutta jotkut kappaleet jäävät elämään, videopelien musiikin ympärille on syntynyt usein internetissä keskittynyttä harrastustoimintaa. Ensimmäiset kaupalliseen tarkoitukseen tuotetut videopelit eivät juurikaan sisältäneet musiikkia. Ensimmäisenä jatkuvaa taustamusiikkia sisältävänä pelinä pidetään klassista kolikkopeliä nimeltään Space Invaders. Kolikkopelien kultaisina aikoina julkaistuissa pelissä otettiin muun muassa käyttöön Laserdisc teknologia. Useimmissa kolikkopeleissä on käytetty Zilog Z80- suoritinta pelin ääniefektien tekemiseen. Varhaisissa peleissä musiikin loivat useimmiten samat ihmiset, jotka ohjelmoivat pelin ilman minkäänlaista musiikillista koulutusta. Ammattimuusikoiden sävelletämää musiikkia alettiin videopeleissä käyttämään 1980-luvulla.


                                                            8-bittinen pelimusiikki

Useimmissa 1980-luvun tietokone, kolikko tai konsolipeleissä oli usein piipittävältä kuulostava musiikki saman tapaan kuin yleisesti 1990-kännyköissä. Tosin joissakin kolikkopeleissä oli myös analogisiin äänityksiin perustuvia ääniefektejä kuten vuonna 1980 julkaistussa Berzerkin pelissä puhuvat robotit. Vuonna 1982 julkaistun commodore 64 -tietokoneen SID -äänipiiri oli aikaansa nähden melko edistyksellinen. Tosin sen ominaisuuksia ei kuitenkaan ymmärretty hyödyntää vielä laitteen ensimmäisinä ilmestymistä seuranneina vuosina. Parhaimpina pelimusiikkeina Commodore 64:lta muistetaan nämä klassikot: Last Ninja 1 ja 2, Action Biker, Bionic Commando ja Ghouls ´n Ghosts. Sekä muista 8-bittisistä pelimusiikin klassikoista mainittaen vielä: Zelda , Super Mario Bros, Duck Tales.   

                                                            16-bittinen pelimusiikki

16-bittinen tietokone ja pelikonsolisukupolvi toi mukanaan selvästi paremmat äänipiirit. Vuonna 1985 julkaistussa Commodore Amigassa oli neljä digitaalista äänikanavaa sekä kyky toistaa digitoitua stereoääntä. Aiemmin tietokoneiden äänet olivat perustuneen pelkkään äänipiirin tuottamaan FM-synteesiin. Digitoitua luonnosta digitaaliseen muotoon nauhoitettua ääntä oli pystynyt rajoitetusti toistamaan joillakin aimemmilla laitteilla ohjelmallisin keinoin, mutta tulokset olivat jääneet melko heikkolaatuisiksi. Amiga-Muusikoiden joukossa ei ollut yhtään Rob Hubbardin tai Koji Kondon veroista legendaa. Mutta myös Amigalla on tehty runsaasti musiikkia, joka voidaan laskea pelimusiikin parhaimmistoon. Pelimusiikin tekijät tuotiin mukaan usein vasta projektin loppuvaiheessa. Muun muassa Matt Simmonds teki kahteen peliin niiden ääniraidat viikonloppuna ennen maanantaina ollutta määräaikaa. Simmonds teki noin 30 kappaletta kahden päivän aikana. Pelikonsolien puolella 16-bittiset laitteet Sega Mega Drive ja euroopassa tuntemattomaksi jäänyt PC Engine eivät vielä tukeneet digitoitua ääntä. Niiden äänipiirien tuottama FM-synteesi oli kuitenkin huottavasti korkeataisempaa kuin aiempien laitteiden, mikä sinällään mahdollisti aikaisempaa paremmalta kuullostavan musiikin. Esimerkiksi Sega Mega Driven tunnetuimman pelisarjan Sonic The Hedgehogin panostettiin musiikin laatuun. Vuonna 1990 julkaistussa Super Nintendossa oli kahdeksan digitaalista äänikanavaa sekä tuki digitoiduille äänille. Silti varsinkaan vanhat Super Nintendon vanha peli eivät usein  kuullosta Sega Mega Driven pelejä kummoisemmalta. Ajan myötä Super Nintendon peleihin alkoin ilmaantua suhteellisen hyvän kuuloista musiikkia, joka hyödynsi digitoituja soittoääniä. Parhaimpina pelimusiikkeina 16-bittisiltä pelialustoilta muistetaan nämä klassikko kappaleet: Super Mario World, Final Fantasy sarja, Donkey Kong Country ja  Sonic 1,2, 3. 

                                                    
                                                                  Pc-Tietokoneet ja CD ääni

Alunperin IBM PC tehtiin vuonna 1981 työkäyttöön ja sen ainoa äänilähden oli PC Speaker- niminen laite, joka kykeni vain yksiääniseen "piititykseen". Myöhemmin IBM yhteensopivia tietokoneita alettiin käyttää yhä enemmän myö pelaamiseen ja musiikin tekemiseen, joten niille alettiin valmistamaan äänikortteja. Koska IBM- yhteensopivia koneita kykeni valmistamaan kuka tahansa, mitään vakiintuneita ei ollut. Myös äänikortteja valmisti monet eri yrityksen, jotka eivät pyrkineet luomaan minkäänlaista yhteistä standardia. Vielä 1990-luvun alun peleissä käytettiin usein PC:n tuon aikaisten äänikorttien tukemaan varsin alkeellista FM-synteesiä, vaikkakin samoilla korteilla olisi useissa tapauksissa jo pystytty toistamaan digitoitua ääntä.  Esimerkiksi Doom pelin musiikki ei ollut digitoitua, vaikka ääniefetik olivatkin. Samoihin aikoihin kun digitoiduista äänistä koostettu musiikki alkoi vihdoin yleistyä PC-peleissä, tapahtui toinenkin vallankumous: 1990-luvun puolivälissä CD-ROM-asemien yleistymisen myötä pelien musiikki alkoi tulla yhä useammin suoraan CD:ltä. Näin tietokonemusiikin ja kaupallisen musiikin ero alkoi kaventua vauhdilla. Samalla tietokonemusiikki alkoi personallisine äänineen hävitä. CD-ROM:in myötä peleihin on voitu laittaa minkälaista musiikkia tahansa, ja nykyään monissa peleissä onkin alettu käyttämään kaupallista musiikkia, johon pelin valmistajan on ostanut oikeudet.
                                                                
Siinä oli tämänkertainen aihe. Laittakaapa kommentteja, siitä mitä itse piditte aiheesta. Itse tykkäsin tehdä tätä blogipostausta, nimittäin niinkuin tuossa postauksen alusssa mainitsinkin harrastavani musiikki, niin kyllä olen harrastanut musiikkia jo 13-vuotta. Toivottavasti tykkäsitte postauksesta me näemme jälleen seuraavan postauksen parissa ja nähdään taas!!

19 kesäkuuta, 2020

Peliarvostelu: Retro Special osa2

Hei ja oikein mukavaa kesää kaikille, nyt ajattelin tehdä toisen osan tälle retro specialille. Tällä kertaa ajattelin arvostella lapsuudestani tutun pelikonsolin ja kaksi sen peliä. Kyseinen konsolihan on Playstation 2, joten eiköhän enempää löpisemättä mennä kuitenkin asiaan.

Playstation 2 pelikonsoli julkaistiin Euroopassa 24.marraskuuta 2000, josta käytetään kaikkien tuntemaa virallista lyhennettä PS2. Playstation 2 konsoli saavuttikin aikamoisen suosion, saavuttaen marraskuussa 2010 maailman myydyimmän pelikonsolin tittelin, nimittäin yhteensä PS2 konsoleita oli tuolloin myyty yli 147 miljoonaa kappaletta. PS2 pelikonsolin valmistaja Sony lupasi alun perin laitteen eliniäksi 10 vuotta, mutta Sonyn mukaan kyseinen konsoli tulisin kestämään yhtä kauan kuin kehittäjät vain tekisi uusia pelejä. Playstation 2 pelikonsolien valmistus lopetettiinkin vasta vuonna 2013. 

Arvosteluun valitsin jälleen kaksi peliä jotka, ovat Pro Evolution Soccer 2008 ja Gran Turismo 4.
Pro Evolution Soccer 2008 eli lyhennettynä PES 2008 julkaistiin PS2 konsolille euroopassa 26. lokakuuta 2007.  PES 2008 on jalkapallon peli, joka kilpailee futispelien kärkipaikasta yhdessä Fifa pelien kanssa. Pro Evolution Soccer 2008 peli tuo uudistuksinaan, uusi Teamvision tekoälyn, joka oppii ja sopeutuu pelaamaan eri taktiikoilla riippuen oman joukkueensa pelaamisesta ja tekoäly tuokin peliä lähemmäksi realistisuutta. Paremmaksi hiottu ohjausjärjestelmä, jolla on aikaisempaa enemmän erilaisia toimintoja pelaajien harhautuksille ja vedoille. Yksi minun suosikki uudistuksia on se että, viimeinkin vapaapotkuissa pystyy säätämään muurin paikkaa ja muurissa olevien pelaajien määrää ja myös erikoistilanteita varten lupaillaan aiempaa enemmän valinnanvaraa. Ja lisäksi pelaajia pystyy repimään paidan hihoista ja pystyy myöskin filmaamaan. Kokonaisuutena Pro Evolution Soccer 2008 on kohtalaisen hyvä paketti uudistuksia ja tuttua tavaraa jalkapallo pelien ystäville. Pelituntuma PES 2008 pelissä on oikein mukava ja sen parhaat puolet tulevat esiin kun, sitä pelataan rennosti kavereiden kanssa. Arvosanaksi Pro Evolution Soccer 2008 pelille annan:

                                                                           7/10


Gran Turismo 4 julkaistiin PS2 konsolille euroopassa 9. maaliskuuta 2005. Ensimmäisenä voisin mainita, että Gran Turismo 4 pelissä on uusi julkisivu, joka on jaoteltu pääpiirteissään maanosien mukaan. Kyseisessä julkisivussa ääripäät ovat vasemmalta löytyvät jenkkiläiset autot ja kisat kun taasen oikealta löytyy japanilaiset auto ja kisat. Grafiikoiltaan Gran Turismo 4 peli ei tuo minkäänlaista uudistusta, joten siltä osin peli on edeltävän Gran Turismo pelin toisinto, josta annettakoon pienimuotoinen miinus. Silti voisin sanoa, että peli näyttää oikeinkin hyvältä ottaen huomioon sen, että peli on kuitenkin 15 vuotta vanha. Pelituntumaltaan Gran Turismo 4 on aluksi ohjaimella pelattaessa hitusen epävakaata ajamista, mutta se tasoittuu kunhan pääsee vain asiasta jyvälle ja hyvää kokonaisuutta täydentää vielä hyvät peliäänet, jotka ovat omiaan ajotuntuman ja kisa tunnelman lisäämisessä. Botteja eli ns. tietokone pelaajia vastaa pelattaessa tulee esiin vielä toinen miinus, nimittäin paihimmillaan botit täräyttävä suoraan sinun autosi perään, koska eivät jostakin tuntemattomasta syystä jaksa, muista tai tahdo ohittaa sinua. Muutoinkin bottien ajaminen on kaikessa tylsyydessään suoraviivaista ja mielikuvituksetonta, josta tulee myöskin miinusta. Yhteenvetona Gran Turismo 4 on ikänsä huomioon ottaen mukavan realistinen ajopeli, joka ei taatusti jätä vannoutunuttakaan autopelien ystävää kylmäksi. Arvosanaksi Gran Turismo 4 saa:

                                                                   8/10

Yhteenvetona todettakoon, että Playstation 2 on oman aikansa konsoli kilpailussa ehdoton ykkönen, joka on todella maailman myydyimmän pelikonsolin tittelinsä ansainnut. Playstation 2 on suhteellisen näppärä kuljettaa mukanaan mikäli sen haluaa ottaa mukaan esim. mökille. Ohjaimet ovat oikeastaan samat kuin ensimmäisessä Playstation konsolissa, mutta Dualshock 2 ohjaimissa on muutama uudistus ensimmäiseen Dualshock ohjaimeen verttattuna, se että siinä on kaksi uutta värinätasoa ja kaikki näppäimet starttia, selectiä, analog näppäintä, sekä R3 ja L3 näppäimiä lukuun ottamatta ovat paineherkkiä. Playstation 2 konsolin sisällä konsolia pyöritää 64-bittinen "Emotion Engine" 294 megahertsinen prosessori sekä 147 megahertsinen "Graphics Synthesizer" grafiikkasuoritin. Playstation 2 konsoli on omiaan luomaan nostalgisia muistoja niin 2000- luvun alussa lapsuuttaan viettäneille kuin myös vanhemmillekin pelaajille. Arvosanaksi Playstation 2 saa:
                                                               
                                                                 9/10 

Siinä oli se postaus, toivottavasti tykkäätte. Mikäli haluatte, että teen jossain vaiheessa lisää näitä Retro Special postauksia niin pistäkää siitä kommenttia tonne kommentti osioon. Sitten hiukan blogiin littyvää asiaa, nimittäin yleensähän minulta tulee uusi postaus aina kuun toisella tai kolmannella viikolla. Mutta ensi kuussa eli Heinäkuussa ei tule uutta postausta, koska lähden heinäkuun 11. päivä Belgiaan ja olen siellä viikon eli tulen suomeen takaisin heinäkuun kolmannella viikolla eli heinäkuun 18. päivä. Ajattelin täten pitää koko heinäkuun taukoa ja palata takaisin uuden postauksen parissa sitten jälleen elokuussa. Mutta tässä oli tämä postaus ja palataan jälleen elokuussa heippaa ja oikein hyvää juhannusta kaikille!!

20 toukokuuta, 2020

Peliarvostelu: Retro Special

Moi kaikille uutta blogipostausta pukkaa. Ajattelin tällä kertaa tehdä Peliarvostelusta Retro Specialin, joten ajattelin arvostella ton mun super nintendo entertainment system mini konsolini. Mutta eiköhän mennä enempää löpisemättä suoraan asiaan.

Super Nintendo Entertainment System mini konsoli julkaistiin euroopassa 29.syyskuuta 2017 konsolin hinta oli julkaisupäivänä 150€, mikä herätti suomessa paljon suuttumusta. Uusi versio klassisesta Snesistä on paljon pienempi ja konsolin pelit ovat valmiiksi asennettu, lisäksi uudessa versiossa on myös Hdmi liitäntä mitä ei alkuperäisessä vuonna 1992 julkaistussa konsolissa ole.  Konsolissa on 21 peliä, joista 20 on alkuperäisestä konsolista tuttuja, lisäksi mukana tulee aivan uusi julkaisematon Star Fox 2 peli. Snes mini konsolissa on mukana kaksi ohjanita, jotka ovat tismalleen samannäköiset kuin alkuperäisessäkin, ohjainten johto on mielestäni mukavan pitkä. Konsolia käynnistäessä Snes mini konsoli tervehtii retropelaajaa samanoloisella käyttöliittymällään kuin Nes mini konsolissakin. 

Olen valinnut Snes mini konsolin peleistä kaksi arvostelua varten, Super Mario World ja Super Castlevania IV.  Super Mario World julkaistiin euroopassa 11.huhtikuuta 1992, Super Mario World oli ensimmäinen Super Nintendo Entertainment System konsolille julkaistu peli. Snesin 16- bittisyyden ja stereoäänten ansiosta Super Mario World on tekniseltä toteuktukseltaan kehittyneempi kuin aikaisemmat Mario sarjan pelit. Super Mario World on kaikessa nostalgisuudessaan graafisesti varsin näyttävä peli ja mukavan värikäs. Ohjattavuus on mielestäni oikein mukava, ukko liikkuu sinne minne tahdonkin sen liikkuvan, ohjattavuus onkin monelle varmasti tuttu myös aikaisemmista Mario-sarjan peleistä. Super Mario World peli kuuluu ehdottomasti oman genrensä parhaimmistoon ja näin ollen myös vastuussa oman genrensä synnystä. Arvosana Super Mario World pelille on

7/10



Super Castlevania IV julkaistiin euroopassa 23. Marraskuuta 1992. Super Castlevania IV tunnetaan Japanissa nimellä Akumajö Dracula, on toimintaseikkailuhenkinen tasohyppely peli, jossa pelihahmo aikoo pysäyttää Draculan ja hänen pimeyden armeijan aseenaan vain ruoska. Grafiikat pelissä ovat samaa tasoa kuin monissa muissakin samanikäluokan arcade/retro peleissä. Ohjattavuus Super Castlevania IV pelissä ei ole aivan samaa tasoa kuin Super Mario Worldissä, joten peli saa minulta pikkaisen noottia ohjattavuudesta, joka mielestäni on hitusen monimutkainen tällaiselle Mario tasohyppelyyn tottuneelle retropelaajalle. Pelin ehdoton plussa tulee musiikeista sekä pelin tunnelmasta. Musiikit ovatkin oikein mukavat, joka on myös omiaan lisäämään pelin tunnelmaa ja mitä tunnelmaan tulee niin pelissä on oikein kiva tunnelma, sillä pelin musiikit luovat tunnelman, että räimitään isossa, vaarallisessa ja pelottavassa linnassa, jossa on paljon vihollisia ja muita vaarallisia esteitä. Arvosanaksi Super Castlevania IV:lle annan

                                                                5/10


Yhteenvetona todettakoon, että Super Nintendo Entertainment System Mini konsoli on oikein mukava konsoli retropeleistä pitäville pelaajille, konsoli on myös mukavan pieni ja kevyt, joten konsolin voi ottaa mukaan vaikkapa mökille. 21 pelin valikoima on mielestäni pitkässä juoksussa aika rajallinen, johon laajennettavissa oleva pelikatalogi olisi varmasti ollut loistava ja toivottukin lisäys. Muotoilultaan konsoli on muuten normaali Snes konsolin näköinen, mutta ohjainliittimien kansi on epäkäytännöllinen ja suhteellisen ruma.  Mutta näitä seikkoja huomioon ottamatta Super Nintendo Entertaiment System mini konsoli on juuri sitä, mitä ylipäätään retrokonsolilta voisi odottaa. Rakkaudella suunniteltu, klassikopeleillä täytetty ja oikein toimiva kokonaisuus. Olit sitten tutustumassa Snes Mini Classic konsolin klassikko peleihin tuoreeltaan tai aikomuksena palata lapsuutesi nostalgisiin muisteloihin, Snes Mini Classic konsoli on tehty sinua varten. Arvosana Super Nintendo Entertainment System Mini kosolille on

                                                                   8.5/10               

Siinä oli se retro special, mikäli tykkäsitte tästä postauksesta niin tulen vielä tekemään tälle retro specialille toisen osan. Ja sitten vielä hiukan blogi asiaa, ajattelin ruveta kirjoittamaan myös postauksia vierailuistani erilaisissa peleihin ja pelaamiseen liittyvistä paikoista esim. pelihalleista, museoista, peli ja pelaamistapahtumista ja yms. Mutta tässä oli tämänkertainen blogipostaus nähdään taas!

PS. Muistathan tilata blogini tuosta vasemmasta alanurkasta, jossa lukee tilaa.
                                                                                                                                 

16 huhtikuuta, 2020

Speedrun

Heippatirallaa! Jälleen on aika uuden blogipostauksen, tällä kerralla ajattelin kirjoittaa videopelaamiseen liittyvästä mielenkiintoisesta aiheesta nimeltä speedrun. Näin aluksi voin kertoa, että itsekin tätä speerunia tykkään harrastaa, mutta en kuitenkaa speerunaa kauhean aktiivisesti, sillä speedrunin toteuttaminen vaatii tarkkaa harjoittelua ja suunnittelua. Mikäli aihe ei ole millään tavalla tuttu niin kannattaa lukea tämä blogipostaus aivan tuonne loppuun saakka. Mutta nyt mennään kuitenkin asiaan.

Speedrun eli suomennettuna se tarkoittaa nopeuspelaamista, jossa on tarkoitus läpäistä peli tai sen osa mahdollisimman nopeasti. Speedrunia on kahta erilaista tyyppiä, normaalit speedrunit jossa on tarkoituksena läpäistä peli ns. "rehellisesti" eli käyttämällä vain pelin sallimia toimintoja hyväkseen. Ja sitten on työkaluavusteinen speedrun, jossa käytetään emulaattorien mahdollistamia erikoistointoja, kuten esim. tallentaminen missä tahansa paikassa ja hidastus. Monesti speerunaajat käyttävät runeissaan hyväkseen pelistä löytyviä glitchejä eli pelistä löytyviä ohjelmointivihreitä, kuten seinien läpi käveleminen. Glitchien käyttämistä ei suoranaisesti mielletä huijaamisesksi, sillä ne ovat alkuperäisessä pelissä olevia "ominaisuuksia" joita vain on mahdollista käyttähyväkseen. Siten myös speedrunien tekijä voivat päättää, että käyttävätkö glitchejä vai ei. Speedrunien teko kulttuurin nousu alkoi Doom nimisen pelin myötä, sekä tämän seuraaja Quake on yksi tärkeimmistä speenruniin liittyvistä peleistä, josta tehdtää speedruneja edelleen tänäkin päivänä. Siihen vauikutti se seikka, että kyseisissä peleissä oli mahdoillista nauhoittaa pelaamista ns."demoksi" jonka sitten pystyi pelin avulla toistamaan uudelleen. Nykyään kyseinen ominaisuus löytyy monista emulaattoreista. Muita tärkeitä pelejä joista ollaan tehty useita speedruneja ovat muun muassa kaikki Mega man sarjan pelit, Metroid sarjan pelit sekä Super Mario Bros lisäosineen. Juuri mainitun Super Mario Bros:in ennätysaika on tällä hetkellä 4m 55s 646ms, Speedruneja levitetään runsaasti erilaisina nauhoituksina monissa erilaisissa verkkopalveluissa, kuten esimerkiksi Youtubessa. Sellainen oli aihe tällä kertaa, mielestäni oikein mielenkiintoinen aihe, mikäli haluat tutustua speedrunaamiseen tarkemmin niin kehoitan sinua vierailemaan tällä aiheeseen liityvällä sivulla https://www.speedrun.com/. Mutta kiitos jos luit tämän loppuun asti ja ei muutakuin oikein mukavaa päivän jatkoa!!

22 maaliskuuta, 2020

Koronaviruksen vaikutukset pelimaailmaan

Hei kaikille! Minä se täällä jälleen blogailen. Kuten otsikosta varmaan luitte, niin tällä kertaa käsittelen hitusen ajankohtaisempaan asiaa eli kirjoitan tässä postauksesssa siitä miten koronavirus vaikuttaa pelimaailmaan. Koronaviruksesta johtuvat rajoitukset vaikuttavat väistämättä myös pelimaailmaan siten, että pelialan monia tapahtumia on jouduttu perumaan, kuten esim. yksi pelialan suurimpiin tapahtumiin kuuluva E3 pelimessut, joka kerää vuosittain tuhansia kävijöitä. Nyt kuitenkin kesälle merkityt messut jouduttiin perumaan koronaviruksen takia. Myös suositun videoiden suoratoistopalvelun Twitch:in ympärille perustettu vuosittainen TwitchCon tapahtuma jouduttiin perumaan koronatilanteen vuoksi.  Monet pelialan yritykset ovat kannustaneet työntekijöitään etätyöhön, kuten Halo ja Destiny pelisarjoistaan tunnettu Bungie on päättäny siirtää työntekijänsä toimistoiltaan pois etätöihin. Päätöksellä Bungie haluaa vältellä tartuntoja, jotka saattaisi vaikuttaa yhtiön toimintaan merkittävästi. Samoin ovat tehneet myös Microsoft, Amazon, Google, Twitter ja Facebook. Korona ei rajoita pelkästää tapahtumia, sillä myös pelien ja pelikonsolien julkaisuja viivästyy koronaviruksen takia. Nintendo ilmoitti, että uusi Animal Crossing teemainen switch konsolin sekä Ring Fit Adventure laitteiden julkaisu viivästyy koronaviruksen takia. Playstation ja Xbox:in olisi määrä julkaista uuden sukupolven konsolinsa vuoden 2020 puolella, kumpainenkaan valmistaja ei ole ilmoittanut lykkäystoimista konsoleidensa suhteen.  Myös jotkin muut valmistajat ovat ilmoittaneet toimitusongelmista, sillä joidekin valmistajien laitteita kootaan pahan koronatilanteen alla olevassa kiinassa. Joo tämä koronavirus vaikuttaa koko maailmaan ja moneen alaan heikentävästi. Toivotaan, että tämä virus menisi ohi nopeasti, mutta tästä me selviämme koko maailma yhdessä taistellen. Siinä oli tämänkertainen blogipostaus, nähdään jälleen seuraavien postauksien parissa. Heippaa!!