Moi ja oikein mukavaa talvipäivää kaikille!! 8 kuukautta hijaiseloa on nyt takana ja ajattelin tällä postauksella sekä tehdä paluun bloggaamiseen ja myös kertoa vähän syitä tuolle hijaiselolle, mutta eiköhän mennä asiaan. Elikkäs 7.kesäkuuta julkaisin edellisen postaukseni, jolla kerroin jääväni parin kuukauden lomalle. Mutta, aluksi tuo loma venähti alkuperäisestä suunnitelmastaan vain kuukaudella, jonka jälkeen olin kirjoittamassa kyllä uutta postausta teille rakkaat lukijat. Sitten jossain vaihessa jouduin toteamaan, että minulla ei lomasta huolimatta ole tarpeeksi virtaa jatkaa blogin kirjoittamista vaan, päätin levätä vielä yhden kuukauden lisää ,eli tarkoitukseni oli jatkaa bloggaamista lokakuussa. Mutta toisin kävi, silloin olin vielä työtön, mutta enpäs ole enää. Nimittäin tuolloin lokakuussa sain työpaikan ja aloitin uudessa nykyisessä työssäni marraskuun alusta, jolloin minä unohdin bloggaamisen hetkeksi aikaa. Sillä tarvitsin tuolloin kaiken energian ja ajan, työpaikkaan ja työhön sopeutumiseen. Mutta nyt kun työstäni ja kaikesta siihen liittyvästä on tullut arkipäivää ja asiat ovat rutinoituneet, koen olevani valmis jatkamaan bloggausharrastustani sekä olen valmis tuottamaan uusia tekstejä juuri teille rakkaat lukijat. Ja todella isot KIITOKSET teille rakkaat lukijat, jotka olette jaksaneet odottaa uutta postausta, näinkin pitkään. Sitten ajattelin kertoa teille rakkaat lukijat, että ajattelin hiukan uudistaan blogiani. Sillä kirjoittamieni postauksien loppuun tulee polli, jossa kysyn seuraavan postauksen aihetta tai jonkin kysymyksen, postauksen aiheeseen liittyen. Ja aloitettakoon tuo pollien lisäily tästä postauksesta. Nähdään jälleen seuraavan postauksen parissa.
21 helmikuuta, 2022
07 kesäkuuta, 2021
Flatout Anthology: Flatout Ultimate Carnage
Moi! jälleen kaikille ja oikein mukavaa kesäkuun alkua. Tällä kertaa on vuorossa kolmas osa flatout anthology sarjasta. Mutta eiköhän me mennä suoraan asiaan!
Suomalaisen Bugbear Entertainmentin tekemä Flatout Ultimate Carnage julkaistiin 22.Heinäkuuta 2007. Josta voisin näin alkuun todeta että, kyseessä ei mielestä ole uusi flatout peli, vaan kyseessä on vain päivittetty versio klassikoksi muodostuneesta Flatout 2 pelistä. Tuoreiden pelimuotojen ohessa peli hyötyy ajanmukaisesta pelimoottorista, joka taikoo näytölle mahtavan näköistä, mielekkään hektistä ja tappavan nopeaa autoilutoimintaa. Siltikään ei kannata kuvitella sen olevan vain Burnout juntti meiningillä varustettuna, sillä löytyvät ne omat valttinsa. Näistä kaikkein kirkkaimmin loistavat minipelit, joissa otetaan fysiikkamoottorista kaikki tehot irti. Miltäpä kuullostaisi vaikkapa pelata tikkaa, nakkaamalla kuljettaja tuulilasista läpi kohti jättimäistä tikkataulua. Kaveriporukalla nämä minipelit ovat varmasti tautisen hauskaa ajanvietettä. Pelin keskiössä on kuitenkin uratila, jossa noustaan kolmen kisaluokan kautta suosion huipulle. Autot vaihtuvat pelin alun ruosteromuläjistä aina kiiltäviin katurautoihin asti, mutta yksi asia säilyy muuttumattomana ja se on meininki. Vauhti on hurjaa ja romua sinkoilee pitkin rata-aluetta, kun autot kulkevat tuhatta ja sataa rataa lävitse ja tuhoavat mennessään kaiken mahdollisen irtaimiston. Mielestäni uratila kärsii jonkinsorttisesta sisällön puutteesta, sillä samat muutamat radat tulee peliä pelatessa kyllä suhteellisen nopeasti tutuksi, sekä kanssakilpailijoiden personalisuudet jäävät mielestäni aika ontoiksi. Mukavaa lisävirikettä tarjotaan kustomoitavien autojen ja jokseenkin kisasta toiseen uusiutuvien ratojen muodossa lisäksi voisin todeta, että ne vähäisetkin radat mitä pelissä on, niin ovatpa ainakin onnistuneita.
9/10
Siinä oli tämänkertainen blogipostaus toivottavasti tykkäsitte siitä. Sitten seuraavaksi blogiasiaa. Nimittäin ilmoitan, että on minun on aika pitää blogista pieni hengähdys tauko ja se tulee tapahtumaan heinäkuun aikana. Eli heinäkuussa ei tule ollenkaan postausta, koska ajattelin pitää heinäkuun lomaa blogistani. Palaan taskut täynnä postausaiheita sekä uutta virtaa uhkuen blogini pariin jälleen elokuussa eli seuraava blogipostaus tuleekin sitten elokuussa, joten palatkaamme asiaan jälleen elokuussa, sitten ei muuta kuin OIKEIN MUKAVAA JA HYVÄÄ KESÄÄ!! ja HEIPPAAA!!!
P.S: Kiitoksia teille rakkaille lukijoille siitä, että jaksatte lukea postauksiani ja autatte minua sitä kautta jaksamaan, kiitos kaikesta antamastanne tuesta!! Mulla tulee teitä rakkaita lukijoita kova ikävä tämän pikku tauon aikana ja koittakaahan jaksaa elokuuhun asti i love you all💗
01 toukokuuta, 2021
Kolikkopelit
Moi jälleen kaikille ja tervetuloa uuden blogipostauksen pariin. Tällä kertaa käsittelyssä on kolikkopelit eli puhutaan kolikolla toimivista videopeleistä. Mutta eiköhän me mennä muitta mukinoita suoraan asiaan.
Kolikkopeli on viihdelaite, jonka käynnistämiseen edellytetään kolikoilla maksamista. Kolikkopelejä löytyy yleensä huoltoasemilta,ravintoloista, pubeista tai ihan kolikkopelihalleista. Varhaiset kolikkopelejä muistuttavat koneet olivat kolikolla toimivia laitteita, jotka ennustivat tulevaisuutta tai soittivat mekaanisesti tuotettua musiikkia. Ensimmäiset kolikolla toimivat flipperit tulivat markkinoille 1930-luvulla ja olivat mekaanisesti toimivia aina 1970-luvun lopulle asti, jolloin elektroniset flipperit alkoivat yleistyä. Ensimmäinen kaupallinen sarjatuotettu kolikkopeli oli vuonna 1971 julkaistu Computer Space, jonka kehittäjät perustivat myöhemmin Atarin vuonna 1972. Käytännössä Atari loi videopeliteollisuuden klassisella Pong videopelillään, joka oli ensimmäinen kaupallisesti menestynyt videopeli. Videopelejä alkoi ilmestyä julkisille paikoille yhä enemmän 1970- luvun lopussa. Tunnetuimpia varhaisimpia pelejä olivat Space Invaders, Galaxian, Pac-man, Battlezone ja Donkey Kong. Kolikkopelit olivat yleensä tekniseltä toteutukseltaan kotikäyttöön myytyjä laitteita edellä. Kolikkopelien kulta-aikaa oli 1970-luvun lopusta 1980-luvun puoliväliin ulottuva ajanjakso, jolloin niiden suosio oli maailmanlaajuisesti suurimmillaan. Ajanjakson aluksi mainitaan Space Invaders, Asteroids ja Battlezone peleissä käytetty vektorigrafiikkaa esittävä näyttötekniikka. Isometrinen projektio oli käytössä mm. pelissä Zaxxon vuonna 1982, myös digitaalinen äänentoisto kehittyi ja peleihin alkoi tulla jatkuvaa taustamusiikkia. Ensimmäinen Laserdisc-peli oli Segan julkaisema Astron Belt, joka julkaistiin vuonna 1983. Aikakausi vaikutti myös oleellisesti mikroprosessorien käytön yleistymiseen videopelilaiteissa sekä 2.sukupolven pelikonsolien kehityksessä. Myöhemmin kuitenkin pelikonsolien ja kotitietokoneiden edistyminen päätti kolikkopelien kultaisen aikakauden.
Silti vielä 1990-luvun alussa julkaistiin joitakin menestyneeksi osoittautuneita kolikkopelejä kuten Street Figther ja Mortal Kombat. 1990-luvun puolivälissä tietokoneiden 3D-kiihdyttimet ja konsolien 3D piirit kavensivat entisestään teknistä välimatkaa kolikkopeleihin, mikä osaltaan vähensi kolikkopelien miellekkyyttä. 1990-luvun lopulla kolikkopelihalleihin perustunut pelikuttuuri hiipui ja todella monet pelihallit esim. Yhdysvallaoissa ja Suomessa jouduttiin sulkemaan. Japanissa asiat olivat toisin sillä, siellä kotikonsoleiden ja kolikkopelien kilpailu jatkui vielä tasaväkisenä. Vaikka esim. Yhdysvalloissa on vieläkin paljon pelihalleja pystyssä niin Suomessa pelihallikulttuuri on surkastnut lähes olemattomiin. Toisaalta Suomeen ei alun perinkään syntynyt samankaltaista pelihallikuttuuria kuin Yhdysvalloissa, koska Suomessa pelaaminen oli enemmän kotikeskeisempää. Nykyisin pelikoneita löytää enää lähinnä elokuvateattereiden tai muiden palveluiden yhteydestä, toisin asiat ovat japanssa, missä markkinat pelihalleissa pelaamiselle suorastaan kukoistavat ja se on suhteellisen suosittua. Vanhat ja klassiset kolikkopelit ovat saaneet uusia ystäviä emulaattoriohjelmien kautta. Niillä vanhoja kolikkopelejä on muunnettu kotitietokoneella pelattavaksi, tunnetuin emulaattori on avoimen lähdekoodin MAME (Multiple Arcade Machine Emulator). Tunnettuja pelihalleja on japanissa toimivat Namcoland, Taito Station, Plaza Capcom ja Club Sega sekä Suomessa toimivat Sugoi, Ikuri Arcade ja Suomen Pelimuseon pelihalli.
Siinä oli tämänkertainen blogipostaus toivottavasti tykkäsitte ja aihe oli mieluinen. Itselle tämän postauksen aihe oli erittäin mieluinen, sillä onhan vanhat ja klassiset arcade pelit minulle tärkeitä näin midcore pelaajana. Sitten hitusen blogi asiaa, pyrin katsomaan tässä loppukevään ja kesän aikana mikäli pystyisin tekemään paikkavierailuja, jotta saisin tehtyä teille paikkavierailupostauksia. Mutta tuossa asiassa kaikki riippuu koronarajoituksista sekä omasta aikataulustani. Mutta siinä taisi ollakin kaikki tältä erää. Me näemme jälleen seuraavien postauksien merkeissä, se on heippaa ja hauskaa vappua kaikille!!!
07 huhtikuuta, 2021
Flatout Anhtology: Flatout 2
Moi vaan kaikille!! Ja tervetuloa uuden Flatout Anthology postauksen pariin. Tällä kertaa vuorossa on Flatout sarjan toinen peli eli Flatout 2. Mutta eiköhän mennä suoraan asiaan.
06 maaliskuuta, 2021
Käsikonsolit
06 helmikuuta, 2021
Flatout Anthology: Flatout
Oikein mukavaa helmikuuta kaikille ja tervetuloa uuden postauksen pariin. Tällä kertaa aloitan uuden 5-osaisen postaus sarjan, jota tulen tästä eteenpäin julkaisemaan joka toinen kuukausi. Tämän sarjan ideana on arvostella kaikki Flaout pelisarjan pelit läpi. Mutta eiköhän mennä enempää löpisemättä suoraan asiaan.
09 tammikuuta, 2021
Paljon onnea vaan
Moi kaikille ja hyvää uutta vuotta 2021. Tällä kertaa ajattelin kirjottaa siitä, minkälainen vuosi 2020 oli niin blogin kuin pelienkin kannalta.Täytyy kyllä omalta kohdaltani sanoa,että vaikka henkilökohtaisesti vuosi 2020 on ollut aika paska niin silti te rakkaat lukijat ja tämä blogi, on ollut yksi niistä asioista joka on auttanut minua jaksaamaan läpi koko vuoden. Mutta eiköhän mennä jälleen kerran suoraan asiaan.
Vuosi 2020 blogin näkökulmasta.
Vuosi 2020 oli blogin kannalta nähtynä täynnä erilaisia tunteita ja muitakin kommervenkkejä. Alku vuodesta minulle tuli tunne, että tarvitsen jotain sellaista tekemistä mikä olisi luonteeltaan kehittävää, monipuolista ja ennen kaikkea sellasita, johon voisin paneutua täydellä teholla ja juuri silloin kun minä niin haluan. Rupesin mietiskelemään erilaisia vaihtoehtoja päässäni, kunnes päähän pamahti ajatus " ehkä voisin kokeilla bloggaamista ja aloittaa kirjoittamaan blogia" Niin siis päätin, että ryhdyn pitämään blogia, mutta vielä oli päätettavä eräs tärkeä seikka nimittäin aihe. Aihetta pohdiskellessani mietin mikä olisi aihe, josta minulla riittäisi asiaa vaikka muille jakaa. Sitten tajusin, että videopelithän on erittäin läheinen aihe ja päätin kirjoittaa siitä. Toinen aihe, jota mietin on myös minulle erittäin läheinen nimittäin musiikki, olenhan harrastanut musiikki kohta jo 14 vuotta. Muistan kuinka kirjoittelin innoissani ja hymyillen ensimmäistä postaustani vanhempieni keittiön pöydällä alkuillasta 9.tammikuuta vuonna 2020. Julkaistuani ensimmäisen postaukseni olin onnellinen " jes siitä se lähtee" oikeastaan samalla innokkuudella kirjoittelin postaksiani koko keväät ajan, mutta sitten koittaa kesäkuu ja tulee ensimmäisen kerran ongelmia, nimittäin omat 30-vuotis synttärit lähestyi kovaa vauhtia ja blogia olisi kirjoittettava, mutta en keksinyt mitään mistä kirjoittaa, kunnes sain ajatuksen kirjoittaa toisen osan tuolle retro special postaukselle. Hauska tarina tuon postauksen takaa on se, että kirjoitin tuota yhtä postausta melkein koko sen 19 päivää eli 1-18 kesäkuuta, sain kun sainkin raavittua tuon postauksen kasaan juuri ja juuri, meinasi siinä usko omaan tekemiseen horjua moneen otteeseen. Sen jälkeen päätin aluksi pitää vain heinäkuun taukoa blogista, koska olinhan tuolloin sen viikon poissa suomesta. Mutta kun heinäkuu lähestyi loppuaan päätin kuitenkin pitää vielä elokuunkin lomaa ja se jos joku tulikin tarpeeseen, nimittäin sain tuon reilun kahden kuukauden aika ladata akkuja aivan rauhassa. Syyskuussa palasin takaisin blogini pariin jälleen uutta intoa puhkuen ja täynnä virtaa sekä uusia postaus aiheta. Sillä samalla innolla sain kirjoitettua koko sen loppu vuoden. Silloin syksyn 2020 aikana tajusin, että miten tärkeä ja rakas asia tästä blogista olikaan minulle muodostunut, mutta silti olen sitä mieltä että on kuitenkin hyvä ottaa pieni lepohetki niin silloin jaksaa taas touhuta sen rakkaan harrastuksen parissa.
Vuosi 2020 pelien kannalta
Pelivuosi 2020 on ollut täynnä uusia konsolijulkaisuita ja pelejä. Ehkä vuoden 2020 isoin julkaisu tuli sekä Sonylta että Microsoftilta. Nimittäin playstation 5 konsoli julkaistiin 19.marraskuuta ja xbox series X julkaistiin 10.marraskuuta 2020. Tärkeimmistä peli julkaisuista vastasivat Cyberpunk 2077 ,joka julkaistiin 10.joulukuuta, The last of us part 2 joka julkaistiin 19.kesäkuuta, Animal crossing: New horizons joka julkastiin 20.maaliskuuta, Final Fantasy VII remake joka julkaistiin 2.maaliskuuta ja Doom eternal joka julkaistiin 19.maaliskuuta. Minulla pelatuimpia pelejä vuonna 2020 olivat F1 2020, Among us, Nascar Heat 3, My Summer Car ja Mars Horizon. Kaikkein eniten tuli pelattua F1 2020 peliä. Vuonna 2020 tuli ostettua muutama peli nimittäin F1 2020, Mars Horizon, The Hunter: Call of the wild ja kaikki Flatout pelit.
Siinä oli tämän vuoden ensimmäinen postaus toivottavasti tykkäsitte. Sitten hieman blogi asiaa, nimittäin ensiksi ajattelin kertoa jo tässä sen, että pidän tänä vuonna loman samaan aikaan kuin viime vuonnakin eli heinäkuussa, toki laitan siitä infon sitten myös siihen kesäkuu postaukseen. Ja toiseksi Ensi kuusta alkaen blogissani alkaa joka toinen kuukausi ilmestyvä sarja, mutta en kuitenkaa kerro että mikä. Tuo sarja kestää helmikuusta aina lokakuuhun asti, sen sarjan aiheen näette sitten helmikuussa kun tuon sarjan ensimmäinen postaus pamahtaa tänne blogiin. Palataan jälleen seuraavien postauskien parissa se on tällä kertaa heippaa!!